خبر فوری
۱۲:۴۹ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۸۸

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مشکل کمبود تجهیزات پزشکی در داخل را ناشی از عدم نقطه اشتراک با مسئولان دولتی برای حل مشکلات دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نظر می‌رسد مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در چند ماه گذشته که بر مسند این اداره کل قرار گرفته، توانسته مهره‌های خود را درست و به موقع حرکت دهد و سعی کرده سکان کشتی شکسته اداره کل تجهیزات پزشکی را در دست بگیرد؛ اما نشانه‌هایی از عدم رضایت تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی وجود دارد.

به نظر تأمین کنندگان کیت‌های آزمایشگاهی، امسال به دلیل عدم تخصیص ارز و کاهش بودجه وضعیت تأمین اصلاً مناسب نیست و بعید نیست در چند ماه آینده با مشکلات جدی در رابطه با تجهیزات پزشکی و اقلام آزمایشگاهی مواجه شویم.

آنها معتقدند وقتی تعرفه آزمایشگاه‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی در مقایسه با سال گذشته افزایش نداشته است، تأمین‌کننده ترجیح می‌دهد به قاچاق روی بیاورد و به همین دلیل کیت ۵۰۰ هزار تومانی با مبلغ ۵ میلیون تومان به دست آزمایشگاه می‌رسد یا اینکه مدیر آزمایشگاه ترجیح می‌دهد، کیت‌های نزدیک به تاریخ انقضا را با مبلغ ارزان‌تر از کشورهای همسایه خریداری کند.

به گفته یکی از اعضای انجمن‌های آزمایشگاهی تهران، درست است که هنوز بخشی از کیت‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، اما تفاوتی بین قیمت کیت‌هایی که با تعرفه و ارز نیمایی وارد می‌شود وجود ندارد.

وی افزود: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها با مشکل چرخه تأمین ارز برای واردات مواد اولیه رو به رو هستند، چون بسیاری از کیت‌های ساخت داخل با مواد اولیه وارداتی تولید می‌شود و مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر به کشور وارد می‌شود؛ بنابراین قیمت تمام شده کیت‌های داخلی نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

تمامی رؤسای آزمایشگاه‌ها به اتفاق معتقدند که وضعیت کیت در حال حاضر بسیار بد یا حتی افتضاح است و در مواردی هم کیت‌های مورد نیاز با قیمت‌های بسیار بالا توسط آزمایشگاه‌ها خریداری می‌شود.

مدیر یکی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، معتقد است با کاهش میزان ارز ترجیحی حتی شرکت‌های مادر که نماینده شرکت‌های آلمانی و…، بودند نیز با مشکل تأمین کیت رو به رو شدند.

وضعیت تأمین کیت‌های آزمایشگاهی در کشور بسیار بد است، به طوری که یکی از رؤسای آزمایشگاه‌ها با بیان اینکه قیمت کیت از سال گذشته تا امسال چند برابر شده است، عنوان داشت که قاچاق کیت‌های آزمایشگاهی نمی‌تواند بی‌دلیل باشد.

به گفته مدیران آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، عامل اصلی بروز چنین مشکلی ناشی از عدم مدیریت درست در بخش‌های دولتی و ناآگاهی برخی مسئولان از مسئولیت خود است. به طوری که برخی از دستگاه‌های آزمایشگاهی به خاطر نبود کیت‌های مورد نظر خاموش هستند.

بعضی از شرکت‌های واردکننده متأسفانه نمی‌توانند کیت‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند؛ چراکه به میزان کافی ارز به آنها تعلق نمی‌گیرد.

نمی‌توانیم با مسئولان زبان مشترکی پیدا کنیم

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه اعلام وضعیت بحرانی تجهیزات پزشکی و دارو فقط می‌تواند مردم را نگران کند، گفت: متأسفانه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکلات جدی هستیم و نتوانسته‌ایم با مسئولان دولتی، زبان مشترکی برای حل مشکل پیدا کنیم.

وی افزود: مشکلات و کمبودها در حوزه تجهیزات پزشکی جدی است و این موضوع باعث نگرانی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: